dimarts, 15 de febrer del 2011

La participació a l'escola

Entenc l'escola com un espai multidisciplinar en què portem als fills per a què interactuin amb altres éssers de la seva talla, aprenguin hàbits, rutines i alguns ensenyaments bàsics. Ha de ser, al meu entendre, un espai acollidor en un entorn tranquil, amb professionals preparats/des i tenir pati de sorra (Això és molt important!). L'any passat, vam fer la ruta de les escoles i vam decidir quina era la més adient pel Pol. Tot i que ens van avisar que per sorteig era molt difícil entrar-hi, ens va tocar! Així doncs, el Pol va a una escola amb pati de sorra, d'una sola línia educativa i habilitada amb tot allò necessari per desenvolupar-se amb correcció: companys, mestres i estímuls.
Aquesta, és una escola pública, com tantes altres, però molt preocupada per la participació de les famílies. Hi ha un pare/mare delegat per curs i una AMPA que gestiona tot allò que sobrepassa l'horari escolar estricte. A mi em sembla fantàstic. És, al meu parer, positiu i necessari l'exercici democràtic a l'escola i la implantació de canals de participació per a les famílies. Amb el pas del temps, però, aquesta voluntat d'integrar a la família en el dia a dia de l'escola s'està tornant entre insistent i fora de to. Primer, l'AMPA va fer rodar uns papers en què anunciava la fi dels serveis de menjador, acollida, extraescolars,.... si la gent no hi participava,... però que estem bojos?? Posem per cas que els surt bé. Creieu que les activitats es gestionaran millor si TOT@s els pares i mares hi fotem cullerada??? Segurament hi ha mètodes més efectius de cridar pares a participar començant per aquells que hi tinguin interès i temps per dedicar-hi. Jo, ara mateix, no tinc ni l'un ni l'altre, potser en altre moment de la vida, hi participo amb alegria i convicció si deixen de banda la seva vena coercitiva.  
Ara, a més, resulta que l'escola no organitza el carnestoltes i ho deixa en mans dels pares,... ¿? Volen que tots els nens es disfressin igual però no ho fan ells,...
on han quedat aquelles tardes d'escola preparant bosses d'escombraria i cartulines per fer les més inverosímils disfresses amb els companys?? Doncs no, hem de ser els pares qui ens entenguem, decidim, confeccionem,... Fantàstic,... Si no ho voleu organitzar, no ho feu, però llavors deixeu que cada pare trii com anirà el seu fill/a, no?? Suposo que la idea és incentivar activitats a realitzar amb els pares però crec que aquesta no és una activitat que puguem desenvolupar amb els fills perquè finalment han decidit fer una disfressa senzilla però cosida i, per tant, és quelcom que faré amb el Pol però de ben segur que als cinc minuts de contemplar-me passarà a fer alguna altra cosa. Per altra banda, a casa ja les fem aquestes coses, capes de superheroi, dibuix, pintura, manuals amb paper de vàter,... No caldria que l'escola ens dirigís les activitats fora de l'àmbit escolar ni ens incentivés a mantenir relació amb els pares de la resta de la classe a base de fer-nos passar per l'aro. Però bé, aquest debat dóna per un altre post.

Salut i escola!!